Mercats i últimes compres a Sofia (Dia 4: dissabte 20 de abril de al 2019)

Avui tornem a casa. L’avió surt a les 15:55 així que tenim tot el matí per fer visites. Teníem pensat visitar l’Església de Boyana, que està als afores de Sofia i és patrimoni de la Unesco. Sembla que hi ha 2 autobusos que et deixen allà, els autobusos 64 i 107. Segons el cercador de transport públic trigàvem uns 45′ en arribar. Però no em quedava clar quina de les parades que hi havia que es deien Església de Boyana era la que ens havíem de baixar.

A més, buscant informació deien que aquests autobusos tenien molt poca freqüència i com el nostre temps avui era limitat, ens van sorgir dubtes de si anar a veure l’Església o no. Tampoc es poden fer fotos a l’interior i a causa de la seva reduïda grandària, les visites es fan en grups d’unes 10 persones per evitar les aglomeracions. I si anàvem i estava ple de gent… Total, que no ens convencia molt, ja havíem vist Rila i vam canviar la visita.

Primer de tot vam anar a esmorzar de nou al Costa Cafè. Un suc de taronja natural de mig litre, te i pastes ens va costar 7 €.

Esmorzar a Costa Caffé.

Ens van quedar els mercats per veure i havíem de comprar souvenirs, així que dedicaríem el matí a passejar tranquil·lament per Sofia i fer les últimes compres.

Vam començar pel Mercat Central. Sabíem que existia, vam estar al davant i ni el vam veure. Està just al davant de la mesquita, entre la mesquita i la Sinagoga. No és molt gran i està ben cuidat. Ens va agradar. Fins i tot hi ha alguna botiga de souvenirs que val la pena. Diuen que el restaurant que hi ha a la planta baixa també està bé de preu. A nosaltres no ens va encaixar per horari, així que no el vam provar.

Mercat Central de Sofia, Bulgària.

Més endavant tenim el Mercat de les Dones, ple de llocs on venen fruites i verdures, amb ambient més local.

I, per acabar, ens quedava el mercat que està al davant de la Catedral, que havíem vist el dia que la vam visitar, però que vam pensar que era només d’icones religioses i ens l’havíem saltat. A més d’objectes religiosos hi ha alguna parada de souvenirs i la resta són majorment d’objectes de la guerra fins i tot molts amb simbologia nazi, la qual cosa ens va impactar. Medalles, barrets, espases amb esvàstiques campen al seu aire en aquest mercat, a més d’objectes antics.

Aquí vam comprar una bola de neu mida petita per 5 lev, que va ser el preu més barat que vam trobar.

I ja vam anar cap al carrer Vitosha a per la resta de souvenirs que era on estaven millor de preu i ens havien agradat més. Fins i tot al metro eren molt més cars.

L’apartament l’havíem de deixar a les 12h, però ho vam deixar tot recollit per si venien a netejar. Ens vam allargar fins gairebé les 13h. Vam recollir les maletes, vam deixar la clau dins i com que era molt just per entretenir-nos a menjar, vam decidir fer la nostra última porció de pizza, que ens vam menjar en un dels bancs del carrer Vitosha, aprofitant que feia un magnífic dia assolellat.

Boulevard Vitosha a Sofia, Bulgària.

I de nou al metro Serdika cap a l’aeroport, mateix camí que havíem fet a l’anada. Aquí se’ns acabava d’escapar el metro i el següent passava en 12′. Tot i que vam rebre un avís de Ryanair que fóssim amb temps perquè hi havia cues als controls a Sofia, amb menys de 2 hores vam tenir temps sobres de fer les últimes compres a l’aeroport, tot i que només hi ha un parell de botigues no molt grans. L’aeroport de Sofia és molt petit i el control de seguretat va ser ràpid. Vam embarcar i vam arribar amb puntualitat.

Sofia des de l’aire…

Sofia és una destinació que no agrada a molta gent. A nosaltres ens ha agradat, sobretot perquè no està tan massificat de turistes i és una destinació més alternativa. Està clar que és una ciutat que requereix d’inversió perquè hi ha molts edificis, carrers i carreteres en mal estat o abandonats. I tampoc és fàcil per a persones amb mobilitat reduïda ja que no hi ha dues rajoles al mateix nivell.

Però és una ciutat alternativa, té moltes pintades i dibuixos per tot arreu, és molt econòmica, gairebé no gastes diners en entrades, i sobre tots, té uns espais oberts molt cuidat i utilitzats. Hi ha molts parcs, la jardineria despunta i estan plens de gent. A més, els seus monuments són molt variats i curiosos.

Aprofita ara per visitar-la ja que ens deien que en un parell d’anys es passarien a l’euro i probablement, ja sabem com ens va afectar a nosaltres el tema de l’arrodoniment, els preus no seran els mateixos.

Informació sobre l’Església de Boyana

Tot i que al final no hi vam anar, et deixo la informació. L’Església de Boyana ha estat declarada Patrimoni de la Humanitat per la Unesco i està situada al barri residencial de Boyana, als afores de Sofia, als peus de la muntanya Vitosha.

És una petita església ortodoxa medieval del segle XI que és cèlebre pels frescos que decoren les parets interiors del temple.

L’origen dels frescos es remunta a l’any 1279 i en ells es plasmen escenes de la societat de l’època i estan comptabilitzades 240 figures humanes, entre elles les més aconseguides són els retrats del tsar Constantí i la seva dona la Tsarina Irina i el tsar Kaloyan (en l’ala Nord). També hi ha a l’atri 18 escenes de la vida quotidiana dels artistes, així com representació de Sants, especialment d’Ivan Rilski, el fundador del Monestir de Rila.

Es desconeix l’autor de l’obra però se suposa que procedia de l’escola de Veliko Tarnovo.

Si visites l’església de Boyana trobaràs més informació de la història del temple al museu annex. Les visites a l’interior del temple estan restringides i es fan només acompanyats d’un guia. Es fan en grups de 8 persones per preservar les pintures.

Preu: 10 lev (aproximadament 5 euros) per a l’Església Boyana

Localització: Carrer Boyansko Ezero, 1-3. Es pot arribar amb taxi, uns 10 BGN aprox. També s’arriba amb els busos 107 i 64.

Horaris: Visites de 9:00 a 17:30 hores.