Vol a Sofía (Dia 0: dimarts 16 d’abril de 2019)

El vol amb Ryanair era de 18.30 a 22:20. Vam sortir amb mitja hora de retard i vam arribar uns 20′ tard.

Havíem de canviar diners, per si no es podia pagar el metro amb targeta de crèdit, i vam decidir treure directament en un caixer de l’aeroport, amb la Bnext, que no ens cobra comissió. Vam treure 200 lleves que ens va costar 102 €.

Quan passes el control de seguretat i surts a la porta on hi ha els taxistes, només cal seguir la línia blava de metro marcada a terra, cap a l’esquerra. Ens porta a la porta de sortida de l’aeroport i de nou a l’esquerra, a uns pocs metres, ja veurem l’entrada al Metro.

Vam comprar els bitllets directament a la màquina que hi ha a l’entrada a 1,60 lv cadascun. Cal comprar-los d’un en un. Introdueixes els diners i torna canvi.

Vam validar els bitllets als torns, vam baixar les escales i a l’andana de l’esquerra, línia blava, hi havia el metro aturat, així que vam arribar molt ràpid. La nostra parada era Serdika, a uns 5-10′ caminant de l’apartament.

A l’avió ens havíem menjat entrepans que portàvem… però ja arribant, tenim un lloc de porcions de pizza que encara estava obert, tot i ser les 23h passades, i que feia tan bona olor que no ens vam poder resistir. Així que ens vam comprar un parell de trossos per emportar, i ens els vam menjar a l’apartament, i no ens els vam poder acabar.

La imagen tiene un atributo ALT vacío; su nombre de archivo es IMG_20190417_000807-min-1024x768.jpg
Porció de pizza a l’apartament de Sofia.

L’accés amb el codi d’entrada va ser ràpid i vam arribar sense incidents.

Altres preus del dia:

Porcions de pizza rectangulars: 3,5 + 3,9 lv

Monestir de Rila (Dia 1: dimecres 17 d’abril de 2019)

Avui hem decidit fer l’excursió a Rila. Situat a 100 quilòmetres al sud de Sofia, el Monestir ortodox de Rila està enclavat entre les imponents muntanyes del Parc Nacional de Rila i és Patrimoni de la Humanitat per la Unesco.

La història explica que un cortesà búlgar del segle X anomenat Iván Rilski (posteriorment conegut com Sant Joan de Rila) es va retirar com ermità a les muntanyes de la serralada de Rila per viure en una estreta cova. La seva vida de santedat va atreure a altres que volien seguir el seu exemple i posteriorment va fundar aquest monestir que serviria de refugi per a tots els ermitans.

El complex compta amb tres-centes cel·les monacals en una àrea de 32.000 metres quadrats i amb vista privilegiada a les muntanyes i la natura que envolta el monument.

El monestir de Rila és el més gran a la península balcànica i gràcies al seu aïllament i a les seves muralles, la vida monàstica va continuar en el seu interior durant els cinc segles de dominació otomana.

Va ser parcialment destruït per un incendi a principis del segle XIX que va portar a la seva reconstrucció, però per sort els edificis que no van patir cap dany van ser conservats sense cap modificació, de manera que encara és possible gaudir d’alguns frescs originals com les parets exteriors de la església central o l’Església de la Nativitat, decorada amb coloristes escenes religioses representant personatges bíblics.

Com succeeix a més amb tots els monestirs, el monestir de Rila ha servit com a centre cultural per a tots els ortodoxos, sent considerat com a símbol de la seva identitat.

Com arribar:

Només hi ha un autobús al dia per anar i un altre per tornar. Hi ha qui decideix quedar-se a dormir a Rila per fer senderisme, però el que és habitual és anar i tornar el mateix dia. El preu del bus són 11 lv i es paga directament al conductor, tant a l’anada com a la tornada.

L’autobús surt a les 10.20 de l’estació d’autobusos “Ovcha Kupel” i arriba al Monestir a les 13h. Fa una parada a Rila, que està mitja hora abans del monestir. En principi és per recollir a gent que va al Monestir. En el nostre cas la parada va ser de 45′. Ens vam donar una volta pel poble, però hi havia poc per veure. El bus et deixa a la porta del Monestir i et recull al mateix lloc.

Parada a Rila, Bulgària.

El bus et deixa a la porta del Monestir i et recull al mateix lloc. La tornada té lloc a les 15h, fa de nou parada a Rila i arriba a Sofia a les 17:20.

Aquesta és la web d’autobusos on pots confirmar l’horari.

Atenció perquè a l’estiu el trajecte es fa en un autobús gran, però fora de temporada no. Nosaltres a l’abril, per Setmana Santa, vam anar en un mini bus d’unes 20 places. I 4 persones van haver d’anar de peu tot el camí, 2 hores i mitja. Així que, a la tornada, com que ningú volia anar de peu, vam estar fent cua 1 hora abans. Nosaltres vam arribar a les 10 h i vam tenir lloc per seure de pèls.

Per arribar a l’estació d’autobusos de Ovcha Kupel, vam posar la direcció a la web de transport públic: https://www.sofiatraffic.bg/en/common Ens donava l’autobús 260, que s’agafava prop de l’apartament i que ens deixava just al davant de l’estació, després de 4 parades.

El preu per persona del bitllet senzill era 1,60 lv. Portàvem l’import just, però el conductor va començar a gesticular i ens va enviar cap al final de l’autobús i no ens va voler cobrar. Jo crec que no es va voler esforçar i ens va donar el passaport. No hi havia revisor ni res així que el viatge ens va sortir de franc.

Vam arribar a l’estació d’autobusos, molt petita i senzilla, i a la finestreta ens diuen que el bitllet es compra el mateix conductor, a l’andana 7. Efectivament allà hi havia el bus aturat, ho indicava un paper a la paret, i encara faltava 1 hora, així que vam buscar algun lloc per a esmorzar.

No vam trobar cap cafeteria a prop… i frankfurts no ens venien de gust. Així que a l’altre costat de la carretera hi ha un gran supermercat i vam comprar dònuts i suc natural per 5,5 lv.

Vam tornar ràpid per pujar a l’autobús, perquè abans ja hi havia cua, eren les 10 h i hem agafat les últimes places que quedaven. Anàvem asseguts al final, i hem acollit una senyora gran així que anàvem assegudes 5 persones, en 4 seients. 2 parelles van anar tot el viatge de peu.

El mini bus camí de Rila, Bulgària.

El trajecte es fa molt agradable. La carretera està força bé i la major part del trajecte és autovia. No sabíem que s’aturava gairebé 45′ a Rila, però no té més transcendència. En qualsevol cas, en 2 hores tens temps de sobres de fer la visita.

Camí de Rila…

El Monestir és gratis. Només cal pagar si vols visitar el museu, crec que eren 8 lv. Nosaltres no vam entrar.

Com totes les esglésies ortodoxes, no es pot fer fotos al seu interior. El Monestir i l’entorn són una preciositat. No m’estranya que hi anessin els monjos en recolliment, perquè l’entorn és una passada. Tant per dins com el pati exterior és molt bonic.

Monasterio de Rila, Bulgaria.
Monestir de Rila, Bulgària.
L’entorn del Monestir de Rila és espectacular…

El que no ens vam atrevir a menjar. Només hi havia un restaurant en funcionament, a l’altra banda del monestir, i com de vegades són lents i volíem assegurar-nos anar asseguts a la tornada, no ens vam atrevir a seure a dinar. Hi havia alguna caseta de menjar ràpid, però estaven tancades. Així que ens vam menjar al bus galetes que portàvem i amb això vam aguantar fins Sofia.

Feia un preciós dia assolellat, tot i que les previsions eren de pluja. En 1 hora vam fer la visita i l’altra hora que ens quedava ens hem assegut al costat de l’autobús, per assegurar-nos plaça de seient.

El viatge de tornada va ser com el d’anada, amb la diferència que ens van parar a Rila i ens van fer canviar d’autobús a un de més gran, així que tothom va poder anar assegut. De fet, a Rila va pujar gent, igual que a l’anada, així que ja no cabien ni de peu. Pel camí fa alguna parada a peu de carretera, i recull gent dels poblets de la zona. La resta de l’itinerari, normal, vam arribar puntualment a les 17:20. De nou amb el bus 260 cap a l’apartament i a les 18h ja havíem arribat.

Després vam anar a passejar pel carrer Vitosha, que és el carrer principal de botigues i restaurants, que està paral·lel al del nostre apartament. El vam recórrer sencer fins al Palau de Congressos, que ja vam veure il·luminat ja que s’estava fent fosc.

Palau de Congressos de Sofia, Bulgària.

De tornada vam sopar al carrer Vitosha al restaurant Raffys, que ens va encantar i on vam repetir altres vegades. El sopar amb còctels i xupitos ens va costar 62 lv, o sigui 31 €.

Sopar a Raffy’s, al carrer Vitosha de Sofia.

Amb això vam acabar el dia.

Altres despeses del dia:

3 dònuts i 1 suc a un super: 5,5 lv

Bus a Rila: 11 lv per persona i trajecte

Mojito amb alcohol a restaurant: 8 lv

Xupito a restaurant: 4 lv

Sopar a Raffys: arròs negre amb salmó, pasta amb calamars, fusta de 6 montaditos de mozzarella, 2 còctels i 3 xupitos = 31€

Dia 2: Free Walking Tour a Sofia i Òpera Don Giovanni